Tunnels van Vinh Moc, oorlogsjaren

1 augustus 2023 - Hue, Vietnam

Dinsdag 1 augustus al weer.

Vanmorgen mochten we uitslapen want de bus had geen haast vandaag. Ook wel eens lekker.

We hebben de schuiltunnels bezocht van Vinh Moc; wanneer er luchtaanvallen waren ging het gehele dorp de tunnels in (3 verdiepingen, maar nog steeds boven zeeniveau).

Wat een bizarre ervaring was dit! We werden door het gangenstelsel gegidst en moesten echt met gebogen rug lopen. Het pad was niet breder dan 2 busstoelen naast elkaar en de muren waren van keiharde klei, het leek haast steen. In dit hele stelsel waren nissen waar per nis een familie leefde (zo lang als er aanvallen waren). Er was in de greppels een schooltje, er was een vergaderzaal en een kamer waar vrouwen bevielen van hun baby (waarvan ik hoop dat de verwekking buiten plaatsvond). Het is gewoon niet te bevatten en ik vond het heel aangrijpend. Hoe sterk de mensen zijn, wanneer hun leven en familie in gevaar verkeert, echt heel indrukwekkend.

Na dit gebeuren gingen we naar de houten, originele brug die noord met zuid verbond en waar enorm gevochten is. Precies in het midden van de brug, 17e breedtegraad, was de officiële grens.

Uiteraard waren bij beide bezienswaardigheden ook musea, die een helder beeld gaven hoe het geweest moet zijn.

Als “kers op de taart” brachten we nog een bezoek aan een militaire begraafplaats. In totaal zijn er dik 3 miljoen Viets gesneuveld en zijn er nog eens zo’n 200.000 vermist. Ik ben heel dankbaar dat ik me bij dit alles niks kan voorstellen.

Het diner hadden we helaas weer als groep. De club is nog steeds volop met elkaar aan het babbelen maar Hans en ik zitten toch het liefst samen. In elk geval na zo’n intense week.

We zijn nu in Hue en hebben een schitterend hotel, waar we 2 nachten blijven. Gauw de beentjes omhoog!

IMG_3044IMG_3051IMG_3054IMG_3063IMG_3027IMG_3018IMG_3025IMG_3009IMG_3018IMG_3011IMG_2988IMG_2986IMG_2983IMG_2981IMG_2998

1. Ineke:
    1 augustus 2023
    Heel veel indrukken te verwerken.
    Karin zij ons dat het geen vakantie was maar een reis (soms best een pittige reis)
    Pak de rust als het kan.
  2. Marga:
    1 augustus 2023
    Wat een indrukken allemaal,ik denk dat je dat toch wel moet verwerken.Nu je rust pakken.Geweldig hoe je het allemaal beschrijft.liefs alles oke.
  3. Ellen:
    1 augustus 2023
    Zo dichtbij geschiedenis, iets wat altijd ver weg was en je kende van het nieuws. Ineens is het echt en onbegrijpelijk. Gelukkig ook prachtige natuur en omgeving. Die foto's!!!! Mag ik wat jaloers zijn?
  4. Josephine:
    1 augustus 2023
    Mooi beschreven weer, Ien, het is afschuwelijk wat daar allemaal gebeurd is.
  5. Karin van Rooij:
    1 augustus 2023
    Wat een belevenissen hé? Herkenbaar die tunnels, heeft Marc het ook over gehad inderdaad in januari. Ben benieuwd naar jullie volgende belevenis.