Hanoi, wat een stad!

26 juli 2023 - Hanoi, Vietnam

Voor dag en dauw (half 6) waren we uit de veren dus een mooi moment om wat couleur locale op te snuiven. Vlakbij de pinautomaat waar we gisteren miljonair zijn geworden (pp 8 miljoen dong) ligt een schitterend meer en daar is zo’n beetje half Hanoi aan het sporten: tai chi, lekker schudden met de heupen, duizenden mensen op de fiets, aan het joggen of “dansen” op een soort marsmuziek. We keken onze slaperige ogen uit. Bij navraag bleek dat ze dit echt vrijwillig doen . We dachten serieus dat mensen verplicht stappentellers in de schoenen hebben, het is tenslotte een communistisch land en dan kunnen er gekke dingen gebeuren.

IMG_2138IMG_2146

Na het verorberen van een heerlijk gemixt ontbijt (croissantjes met kaas, maar ook een kom Vietnamese soep en andere verwante zaken) gingen we richting bus. Bij het meer hadden de fietsen plaats gemaakt voor werkelijk duizenden brommertjes.

We gingen als eerste naar het mausoleum van ome Ho, zoals Floris (de reisleider) zegt; Ho Chi Minh. We mochten er niet in, maar konden een flinke tippel door zijn tuintje doen. In deze blafhitte waren we daar al vrij snel klaar mee. Na nog even langs een pagode te gaan, konden we godlof de bus weer in op weg naar het verblijf van Confusius. Sorry, het zweet liep m’n ogen in, dus als een ware cultuurbarbaar heb ik het bekeken maar niet gezien.

Na een heerlijke lunch, waarbij we constateerden dat de groep echt gezellig lijkt (nog even niet te enthousiast; we moeten nog 3 weken) gingen we het hoogtepunt van de dag beleven: door Hanoi gefietst worden in een cyclo. Per wagentje zouden er 2 mensen in kunnen, maar toen de “chauffeurs” het eens van een afstandje hadden bekeken, was 1 enorme Nederlander per karretje een beter plan. Die mannen hadden jasjes aan met ventilatoren op taille hoogte, is dat niet even een geinige uitvinding!

IMG_2212IMG_2160IMG_2176

Hans had al bij Floris gemeld dat wij het even wat rustiger aan zouden doen en dus toog het gehele gezelschap naar een poppenspel bij het meer terwijl wij de middag afsloten met een verkwikkend dutje. Dat poppenspel bleek verschrikkelijk vooral vanwege de muziek, dus ons uurtje was beter besteed.

Vanavond zijn we heerlijk uit eten geweest in een chique restaurant naast ons hotel. Voor 20,- euro hadden we heerlijke loempia’s (ieder 2, we kunnen het hebben), kip met cashewnoten en 2 cola… zo wil ik elke dag wel uit eten.

Morgen wordt het weer een bijzondere dag: Halong Bay!