Halong Bay

27 juli 2023 - Halong Bay, Vietnam

Vanmorgen mochten we easy going doen, maar desondanks zaten we om half 7 al aan het ontbijt. We waren allemaal blij dat we een aantal uren in de bus zouden doorbrengen, even weg uit de hitte. Na twee uur rijden kwamen we aan bij een parel kwekerij. We zagen hoe oesters heel voorzichtig werden opengemaakt en er werd een klein korreltje ingelegd, gemaakt van oesterschelp én een stukje oestervlees en antibiotica. De bedoeling is dat een oester denkt “hé foute boel, dit gaan we inpakken en wegwerken”, eigenlijk net zoals ons lichaam dat doet. De oesters worden weer voorzichtig gesloten en vervolgens worden ze een jaar of 3, oesters zijn niet zo snel, in zee gehangen waarna ze weer worden opgetakeld en opengemaakt. Heel veel oesters gaan dood tijdens dit proces en daarom zijn parels zo duur. Uiteraard werden we daarna losgelaten in de winkel, maar aan de Nederlanders was dit niet besteed.

IMG_2286IMG_2288IMG_2291IMG_2283

Hierna reden we naar Halong Bay waar we bij de rederij welkom werden geheten met een welkomst drankje. We kregen de sleutel van onze hut en in colonne liepen we naar onze schuit. De bemanning stond ons vanaf het bovendek toe te zwaaien en we kregen rozenblaadjes over ons heen gestrooid. Ongekend! In hut 206 kregen we weer een geweldige honeymoon verrassing: een bed vol rozenblaadjes, 2 zwanen in hartvorm gevouwen van handdoeken en een echt boeketje rozen. Niet normaal!!! Ik voel me er toch erg ongemakkelijk bij, maar leuk is het natuurlijk wel!

IMG_2312IMG_2309IMG_2330

Na hiervan bijgekomen te zijn, stond er alweer een verrukkelijke lunch voor ons klaar: zo’n 5 gangen maar liefst. De verwennerij houdt maar niet op.

Na de lunch gingen we even relaxen en om kwart over 3 werden we met een kleiner bootje opgehaald om naar een prachtig strandje te gaan. Qua bevolking leek het net Salou, alleen maar vakantie vierende Nederlanders. We moesten eerst een grot door om op het strand te komen. Wat prachtig allemaal.Een deel van onze groep was kajakken, maar zo sportief hoefde het van ons nou ook weer niet.

IMG_2348IMG_2372IMG_2392

Om 5 uur werden we weer naar de grote boot gevaren en na een heerlijke douche stond een happy hour (cocktail time👍🏼) en vervolgens een kookklasje op het programma. We hebben geleerd om Vietnamese loempia’s (springrolls) te maken, zalig!!

IMG_2414IMG_2407

Na het diner, ja jongens, we zijn er nog niet, konden we op inkt vissen. Echt suf deze bezigheid en het verbaasde dan ook niemand dat er geen inktvis gevangen is.

IMG_2418IMG_2430

Morgen gaan we vliegen!!!

1. Leonie:
    31 juli 2023
    Prachtig dat Halong Bay - jij hebt er denk ik meer van gezien dan ik...
  2. Ineke:
    31 juli 2023
    Heel bijzonder Halong Bay, zelfs in de regen.
    Jullie hebben het met zon kunnen aanschouwen
  3. Josephine:
    1 augustus 2023
    De Salouse klimaatjongeren waren er dus ook.