Markt, herdenking 10 meisjes en grotten Phong Nha

30 juli 2023 - Dong Hoi, Vietnam

Een drukke dag vandaag en een lange reis naar ons hotel in Dong Hoi. Halverwege de ochtend werden we gedropt op een lokale markt, waar wij zeer waarschijnlijk net zo veel bekijks zouden hebben als dat wij de Vietnamese bevolking bekeken. Floris had ons verteld dat we best kans liepen om bepoteld te worden, want het is maar gek dat wij vlees hebben op buik, borsten en billen. Helaas, niemand wilde aan me zitten, dus ik ben toch aan de magere kant 🤣🤣🤣. De markt stonk gruwelijk maar het was wel een lust voor het oog. De meeste vrouwen wilden wel graag even gedag zeggen tegen ons, toch lief van ze.

IMG_2763IMG_2761IMG_2760

De tweede happening van de dag was het bezoek aan het monument van de 10 meisjes. Deze meisjes zijn omgekomen toen zij aan de weg werkten. Zij hadden net geschuild voor een bommenwerper maar die kwam vanuit het niets nog een keertje over vliegen en toen waren de Clara’s definitief klaar. Gruwelijk; jonge vrouwen

IMG_2797IMG_2787IMG_2782 IMG_2785

die nu symbool staan voor iedereen die omgekomen is in de oorlog met Amerika. Het was daar hartstikke druk want iedere Vietnamees gaat daar naartoe om iets te offeren of wierook te branden. Voor dat offeren zijn papieren pakketjes te koop, benodigdheden voor de man, idem voor de vrouw, goudklompen en papier geld. Idee hiervan is dat de overledene dan in het hiernamaals goed uit de voeten kan. Ik ben benieuwd wie mij binnenkort eens gaat bellen, want ook een mobieltje zit in de pakketjes.

IMG_2813IMG_2812IMG_2811

Over de Ho Chi Minh trail reden we naar onze laatste activiteit: de grotten van Phong Nha. Echt, we hebben nog nooit zo’n mooie grot bevaren. In deze grotten zat de Vietcong met hun wapendepot, maar de Amerikanen hebben er toch een bom op weten te gooien. Hoe dan ook, de stalagmieten en stalactieten waren ongelooflijk mooi. De trail die we door de bergen reden was ook schitterend, de natuur hier maakt wel indruk.

IMG_2826IMG_2829IMG_2827IMG_2852IMG_2839

We zijn vanavond gearriveerd in het Spa Resort in Dong Hoi. Eindelijk kunnen we even op onszelf zijn, zonder de rest van de groep. Heerlijk, anderhalve dag vrij van Tobias (12 jaar - zou verboden moeten worden) die continu de liedjes van zijn eindmusical naspeelt of voorgelezen moet worden. Grrrrr, jeuk!! De rest van de groep blijkt echt heel leuk, hoewel Hans op sommige mensen een klein “kijkje heeft”. Zolang het geen “oogje op” is, vind ik het best.

1. Brenda Richter:
    🤩 leuk!!!
  2. Marja van der Biessen:
    30 juli 2023
    Je kan weer heerlijk beeldend vertellen!!
    Ik zie het voor me!
  3. Josephine:
    Haha, hou ' m kort.
  4. Marga:
    30 juli 2023
    Wat een reis,geweldig weer zoals je het beschrijft.
  5. Karin van Rooij:
    31 juli 2023
    Wat schrijf je toch leuk Ien, hilarisch soms....😀
  6. Ineke:
    31 juli 2023
    Wat kan jij goed schrijven Ineke, ik beleef alles weer opnieuw.
    Heel indrukwekkend dat monument van de 10 meisjes
  7. Ineke:
    Mooi compliment 👍🏼.
    Ja dat monument hakte er best in.
  8. Ineke:
    31 juli 2023
    De, zoals de Vietnamezen zeggen "Amerikaanse oorlog", is best indrukwekkend. Dit zullen jullie later nog zien.
  9. Ellen:
    1 augustus 2023
    Wat veel indrukwekkende dingen op 1 dag. Vermoeiend en prachtig. Aan dat joch geef je gewoon een heel klein beetje kraanwater, net genoeg voor 2 dagen rust (niet ziek, maar een beetje bleh).